اجرای طرح شهاب در ناحیه ۲ آموزش و پرورش رشت معاون آموزش و پرورش ناحیه 2 رشت خبر داد

اجرای طرح شهاب در ناحیه ۲ آموزش و پرورش رشت

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت از اجرای طرح شهاب با هدف هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزان در این ناحیه خبر داد.

13950727001084 PhotoA - اجرای طرح شهاب در ناحیه 2 آموزش و پرورش رشت

اسماعیل ربیعی عصر امروز در جلسه کارگروه علمی ـ اجرایی طرح شهاب در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت هدف از اجرای طرح را شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزان عنوان کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به تغییرات طبیعی ناشی از رشد شخصیت، استعدادها و توانایی‌های کودکان و اجرای کنونی طرح برای پایه چهارم ابتدایی، هدف اصلی اجرای طرح شهاب شناسایی حوزه‌های استعدادی دانش‌آموزان این پایه تحصیلی است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت ادامه داد: برای دستیابی به هدف مذکور هیچ‌گونه جداسازی در کلاس درس و امتیاز مادی و تحصیلی ویژه‌ای برای آنها صورت نمی‌گیرد.

وی فرآیند شناسایی برای دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی را دارای چند مرحله دانست و افزود: مجریان طرح شامل مدیران استان‌ها، معلمان، مشاوران، معاونان و مدیران مدارس بر اساس متون علمی‌ـ آموزشی تدوین‌شده بوده که دوره‌های آموزشی مورد نیاز را می‌گذرانند.

ربیعی‌ گفت: بازبینی‌های «چک‌لیست» شناسایی استعدادها در هشت حوزه استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی، اجتماعی، علوم‌تجربی و فرهنگ دینی توسط معلمان آموزش‌دیده تکمیل و به مدیر مدرسه ارائه می‌شود.

به گفته وی، چک‌لیست‌ها برای هدایت عمومی دانش‎آموزان و اولیای آنها مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد و گزارش تحلیلی آماری دقیقی از طرف مدرسه به اداره آموزش و پرورش شهرستان ارسال می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت تصریح کرد: تمام مستندات در پرونده سوابق تحصیلی فرد به صورت منظم بایگانی و نگه‌داری می‌شود.

وی اقدام‌های مورد نیاز برای فرآیند هدایت دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی توسط آموزگار در کلاس را شامل استفاده از روش‎های متنوع، گروهی و تشویقی در تدریس ذکر کرد.

ربیعی اضافه کرد: بازدیدهای علمی، آگاهی‎بخشی به والدین در زمینه استعدادهای شناسایی‌شده، توجه عمومی به دانش‎آموزان و توجه نامحسوس و غیرمستقیم و به‌دور از هر گونه برچسب‌زنی به دانش‎آموز خاص و… از دیگر اقدام‌های مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه اقدام‌های مورد نیاز در سطح مدرسه براساس فراوانی استعدادهای شناسایی‌شده است، افزود: این اقدام‌ها شامل تشکیل کلاس‎های فوق‌برنامه و دعوت از صاحب‌نظران است.

این مسؤول گفت: فعالیت‎های برون‌مدرسه‎ای مانند ایجاد زمینه حضور دانش‎آموزان در بازدیدهای علمی، مسابقات و جشنواره‎ها، معرفی مراکز فعال، تهیه جزوات آموزشی و آموزش و توجیه خانواده‎ها و… از دیگر اقدام‌های مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه در طرح شهاب تنها به دنبال شناسایی استعدادهای تحصیلی نیستیم، یادآور شد: در این طرح تمام استعدادهای برتر دانش‌آموزی شناسایی شده و برای آنها برنامه‌ریزی می‌‌کنیم.

ربیعی طرح شهاب را کیفیت‌بخشی به کار معلمان دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته تنها دانش‌آموزان دارای استعداد ریاضی نزد معلم محبوب بودند اما اکنون به دنبال کشف استعدادهای برتر در تمام زمینه‌ها هستیم تا این استعدادها شکوفا و تقویت شود.

به گزارش فارس، در پایان جلسه مذکور هر کدام از اعضای کارگروه نظرها و پیشنهادهای خود را درباره طرح شهاب ارائه کردند.