زیباسازی اصفهان: رونمایی از ۳۰۰ الِمان جدید/ سیما و منظر رشت: همون همیشگی!

اختصاصی / به گزارش رشت۲۰، در شرایطی که شهرداری اصفهان به عنوان یکی از شهرهای پیشرو کشور در حوزه شهرسازی و جذب سرمایه گذار نوروز موفقی را پشت سر گذاشت، شهرداری رشت نتوانست رضایت عمومی را بدست بیاورد.

در حوزه سازمان عمران شهرداری رشت دچار ضعف های بسیاری بود، به گونه ای که بیش از ۲۰ روز پس از نوروز بالاخره چند نقطه‌ی حفاری شده در سطح شهر لکه گیری شد که البته همان نیز دارای کیفیت چندان مناسبی نیست.

در حوزه سازمان سیما و منظر اما انتقادات بسیاری وجود داشت. اینکه سازمان نتوانست عملاً اقدامات قابل توجهی صورت دهد خود یک معضل جدی بود و اکران مجدد اِلِمان های قدیمی نیز مورد انتقاد قرار گرفت.

اگرچه رنگ آمیزی جداول، به مناطق پنج گانه واگذار شده است، اما بازهم باید سازمان را مسئول آن دانست که به چه دلیل رنگ آمیزی جداول به پس از نوروز موکول شده است؟!

نکته قابل تامل آنکه علیرغم وقوع سیلاب در برخی از استان های کشور و بارش برف در استان اصفهان، اما این استان گیلان و به تبع آن شهر رشت بود که براساس آمار رسمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، با کاهش ورودی گردشگر همراه بوده است.

حال اما نگاهی داریم به علمکرد سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان که در نوروز امسال ۳۰۰ اِلِمان جدید را رونمایی کرد.

اصفهان برخلاف رشت که به نخستین شهر شبهای کلاً خاموش بدل شده است، توانست به شهری با چراغ هایی روشن و زنده خود را معرفی کند که البته با توجه به حضور یکی از اعضای شورای شهر رشت در این شهر در ایام نوروز می توان از تجربیات بدست آمده که البته چندان هم سخت نیست در آینده استفاده برد.

سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان برخلاف سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت تاکید بسیاری روی روشنایی و نور در شب داشت و بر همین اساس از حجم چند ضلعی نوری برای معابر اصلی شهر استفاده کرد.

البته این تنها اقدامات زیباسازی اصفهان نبود و این سازمان اقدام به نورپردازی رنگی با طرح های ایرانی – اسلامی روی ساختمان های مختلف سطح شهر نیز نمود.

سیما و منظر شهرداری اصفهان اما پا را کمی فراتر از این موضوعات گذاشت و با نوآوری خاص اقدام به رونمایی و البته معرفی کاملاً هدفمند صنایع دستی شهر خود به گردشگران کرد. جالب اینکه شهر اصفهان همانند شهر رشت تنها شهرهای ایرانی حاضر در شبکه شهرهای خلاق یونسکو هستند، که اصفهانی ها به خوبی آثار خود را رونمایی و معرفی کرددند اما در رشت سازمان سیما و منظر به یک اِلِمانِ تکراری نوری که از سال گذشته باقی مانده بود اکتفا کرد!

اصفهان نوروز ۹۸ همانند سال های پیش بسیار موفق عمل کرد و می توان برخلاف رشت به آن نمره ای کاملاً مناسب داد. آنها در حوزه های دیگر همچون نقاشی دیواری، گل کاری، اِلِمان های کوچک و بزرگ شهری و… عملکرد بسیار مثبت و قابل قبولی داشتند. اما در رشت…

گفتنیست شهرداری اصفهان با درآمدزایی بسیار مناسب از حضور گردشگران در کمپ باغ فدک این شهر توانست علاوه بر تامین هزینه های صورت گرفته برای آذین شهر در نوروز، درآمدزایی مناسبی داشته باشد اما در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت چنین نگاهی وجود ندارد و با بهانه کردن نبود بودجه پاسخی به انتقادات ارائه نمی کنند.