گیلان رتبه دوم جذب افراد بی سواد و کم سواد در کشور را کسب کرد

گیلان رتبه دوم جذب افراد بی سواد و کم سواد در کشور را کسب کرد

-معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گیلان گفت: طی شش ماهه گذشته بعداز جذب ۹۲.۹درصدی افراد بی سواد وکم سواد براساس سهمیه بندی سازمان، گیلان رتبه دوم ازنظر این شاخص را در کشورکسب کرد.

2158159

به گزارش خبر فوری رشت و به نقل از مهر، نوراله اکبری در جلسه شورای آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی که ظهر چهارشنبه در سالن آیت الله بهجت فرمانداری فومن برگزار شد، اظهار کرد: فومن در طی یک ماه گذشته با توجه به اقدامات موثر در خصوص نهضت سوادآموزی گام های مثبتی برداشته است.

وی با بیان اینکه این نتیجه مطلوب حاصل مشارکت، هم افزایی و تعامل خوب بین دستگاهی در سطح شهرستان بوده است، افزود: مقام معظم رهبری در خصوص شورای آموزش و پرورش می فرمایند باید در این شورا بهترین فکرها ارائه و برای این حوزه برنامه ریزی صورت گیرد.

معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه گیلان، استان هفتم کشور در سال ۹۰ از نظر نرخ باسوادی است، افزود: طی پنج ساله گذشته براساس برنامه ریزی جمعیت بی سواد استان از حدود ۳۰۰ هزار نفر به بیش از ۱۴ هزار نفردر سنین بین ۱۰ تا ۴۹ ساله در سال ۹۴ رسیده است.

وی توجه و آموزش افرادی بی سوادی که درسنین کار مفید و اندیشه هستند را یکی از اولویت های آموزش و پرورش در سنی بی سوادان بین ۱۰ تا ۴۹ سال اعلام کرد.

اکبری به آغاز ثبت نام و جذب برای افراد واجد شرایط برای آموزش در حوزه سوادآموزی اشاره کرد و گفت: طی شش ماهه گذشته استان موفق شد براساس تعهدات واگذار شده از سوی سازمان سوادآموزی ۹۲.۹ درصد افراد واجد شرایط را جذب و تحت پوشش قرار دهد.

وی با بیان اینکه با توجه به این آمار، گیلان بعداز چهارمحال و بختیاری دومین استان از این نظر در کشور است، یادآورشد: کسب این موفقیت مرهون همکاری، تعامل و مشارک همه دستگاه ها با آموزش و پرورش در سطح شهرستان ها استان است.

به گفته این مسئول با مقایسه این مدت با مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۵۴ برابر عملکرد استان در زمینه جذب و پوشش بی سوادان بهتر بوده است.

وجود یک دوم بی سوادان گیلان در چهار شهرستان

وی در ادامه به شرایط و موقعیت شهرستان فومن در این خصوص نیز اشاره و بیان کرد: در ابتدای شروع سال تحصیلی جایگاه فومن زیر رتبه ۲۰ در سطح استان بود ولی با توجه به اقدامات مطلوب انجام شده در این خصوص در حال حاضر در سطح شهرستانی در جایگاه چهارم از ۱۶ شهرستان قرار دارد.

اکبری با بیان اینکه تقریبا یک دوم جمعیت بی سوادی کل استان در چهار شهرستان رشت، تالش، فومن و صومعه سرا وجود دارد، تأکید کرد: خوشبختانه شهرستان فومن در بین این چهار شهرستان در زمینه سوادآموزی عملکردی مطلوب تری ارائه کرده است.

وی توجه به اولیای بی سواد دانش آموزان و بازماندگان و تارکان تحصیل را از مهم ترین اولویت ها آموزش و پرورش به ویژه شهرستان فومن در روستاها و مناطق محروم دانست که به توجه و اقدامات ویژه نیازمند هستند.

معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به اینکه شورای آموزش و پرورش محلی برای تصمیم سازی و تصمیم گیری است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در ساختار نظام آموزشی کشور مشکل قانونی وجود ندارد.

وی به نمایش مدیریت مشارکتی و رهبری مبتنی برخرد جمعی را از اهداف تشکیل شورای آموزش و پرورش عنوان و تصریح کرد: هرچه در این شورا توسط اعضای آن تصویب شود اجرای آن برای آموزش و پرورش الزامی است.

اکبری وجود و ایجاد حساسیت نسبت مسائل آموزشی در بین اعضای شورای آموزش و پروش را ضروری دانست و اظهار کرد: تعامل و همکاری همه دانش آموزان، خانواده ها، شهروندان، انجمن های اولیا و مربیان و… در تصمیم سازی حوزه آموزش نقش موثر ایفا کنند.

حوزه نهضت سوادآموزی فومن نیزامند حرکت های جهادی و مستمر است

در ادامه این جلسه نیز فرماندار فومن با بیان اینکه قرار گرفتن شهرستان در جایگاه های انتهایی در زمینه نهضت سوادآموزی در خورشأن این مردم نیست، افزود: تلاش، پشتیبانی، تعامل و همکاری همه نهادهای آموزشی و فرهنگی در خصوص ارتقای این جایگاه امری ضروری است.

میرشمس مومنی زاده با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در این حوزه توسط آموزش و پرورش شهرستان، خاطرنشان کرد: نیازمند حرکت های جهادی و گام های موثرتر در این خصوص هستیم.

وی با تأکید بر نقش مهم همه دستگاه ها به ویژه بخشدران، دهیاران و نهادهای مردمی، تصریح کرد: انتظار می رود باحساسیت موضوع سوادآموزی بتوانیم با برنامه ریزی صحیح و دقیق گام های موثر در خصوص ارتقای سطح شهرستان فومن در این زمینه برداریم.

فرماندار فومن با اشاره به تعامل و همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی شهرستان با توجه به حوزه فعالیتی و جامعه هدف گسترده، از آموزش و پرورش فومن خواست تا با توجیح مدیران مدارس روستایی و تبیین نقش آنها در خصوص موضوع سوادآموزی حرکت مثبتی در این زمینه برداشته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دهیاران نیز باید لیست میزان بی سواد و افراد بی سواد در روستای خود را تهیه و به مسئولان امر ارائه دهند، افزود: طی ماه های گذشته با اقدامات انجام شده جایگاه شهرستان در خصوص سوادآموزی در سطح استان ارتقا یافته ولی این برای شهرستان علمی و مذهبی و با فرهنگ بالای فومن کافی نیست.