فضای سرد انتخاباتی ۱۴۰۰

فضای سرد انتخاباتی ۱۴۰۰

به گزارش رشت۲۰ و به نقل از فرارو، رحمت مهدوی: گرم شدن فضای انتخابات نیازمند تجمع مردم در قالب کمپین‌های انتخاباتی و سخنرانی نامزد‌های احتمالی به روال دوره‌های قبل است که متاسفانه شرایط فعلی حاکم بر کل جهان اجازه چنین فعالیت‌های را نمی‌دهد و به تبع آن شور وشوق لازم در جامعه ایجاد نمی‌گردد، اما مسایل سیاسی و اقتصادی نقش عمده و اصلی را دارند.

1 - فضای سرد انتخاباتی 1400

در چند دوره قبل انتخابات در اشکال مختلف آن با عارضه‌ای به نام کرونا مواجه نبودیم، ولی در سطح فضای مجازی شاهد فعالیت‌های بی‌شماری بودیم؛ بنابراین باید گفت هرچند بحث وجود بیماری کرونا می‌تواند در عدم شکل گیری فضای گرم انتخابات نقش داشته باشد، ولی مهم و تاثیر گذار نیست.

در دولت‌های دوم دوره‌های گذشته گذشته مسایل معیشتی، اقتصادی تورم و. در سال اخر دولت‌ها عمدتا اتفاق می‌افتاد و تلاش نامزد‌ها برای امیدبخشی به جامعه تا حدودی گره گشاتر می‌شد، ولی در دولت دوازدهم از همان سال اول به دلایل متعددی، چون دستکاری بی‌سابقه قیمت بنزین، نوسانات خارج از عرف ارز، خروج آمریکا از برجام، ناتوانی اروپا در حفظ برجام، عدم مدیریت قوی و منسجم و سبب مشکلات عدیده اقتصادی و وارد شدن مفهوم ابرتورم به ادبیات سیاسی ایران شد.

این سطح از گرانی، بیکاری و ابرتورم موجب شکل گیری یاس و نامیدی بی‌سابقه طبقات مختلف جامعه گشت و حتی چندین بار کشور را به سمت ناآرامی، اعتراض و تظاهرات کشاند.

در حال حاضر بازگرداندن اعتماد به مردم جز در مسایل محسوس و قابل لمس برای مردم امکان پذیر نخواهد بود، چرا که مردم این بار نه در یک سال آخر بلکه در طی چهار سال گذشته با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و متاسفانه نامزد‌های مطرح در فضای جامعه فاقد آن جذابیت و قدرت لازم برای بازگرداندن اعتماد به جامعه هستند.

قطعا با ثبت نام چهره‌ها و تایید نهایی آن‌ها از سوی شورای نگهبان، پخش برنامه‌های تلویزیونی، مناظرات و… این فضای فعلی وجود نخواهد داشت، ولی نکته‌ای که باید توجه کرد این است که متاسفانه نامزد‌های فعلی مطرح شده در جامعه آن توان لازم، را برای گفتگو با جامعه را ندارند و برای همین است وارد فضای انتخابات از شش ماه قبل نشدند. آن‌ها فاقد جذابیت و کاریزمای لازم برای گفتگو با عموم مردم هستند.

عدم سخنان جدید، عدم دیدگاه‌های تازه، برنامه‌های عینی و مشخص و … از عوامل دیگری است که مردم به این چهره‌ها فعلا رو نیاوردند. اگر آن‌ها از چندین ماه قبل وارد فضای انتخابات می‌شدند عملا در آستانه انتخابات حرفهایشان تکراری و فاقد جذابیت می‌شد و برای همین است برای اینکه به اصطلاح دستشان خالی نباشد وارد فضای انتخابات نشدند.

حتی اگر رفتار سیاسی برخی از نامزد‌های احتمالی همچون آقای فتاح را که اتفاقا از دوره قبل مطرح بودند زیر ذره بین قرار دهیم ملاحظه می‌کنیم با اوجود اینکه تا حدودی بخش‌های از جامعه منتظر ورودشان به عرصه انتخابات بودند، ولی به دلیل اینکه بیش از یک سال پیش تلاش نمودند در انتخابات ریاست جمهوری فعلی میدان داری نمایند با انجام دو مصاحبه سرنوشت خودشان را تغییر دادند، مصاحبه‌هایی که نا به جا و نا به هنگام بود و به ضرر این چهره سیاسی ختم شد.

در انتخابات فعلی ما بیشتر شاهد چهره‌های سیاسی داریم تا شخصیت سیاسی و این چهره‌ها به دلیل برخوردار نبودند ویژگی‌ها یک فرد سیاستمدار یا شخصیت سیاسی نمی‌تواند تنور انتخابات را از چندین ماه قبل داغ نماید چرا که اشاره شده فاقد قدرت، کاریزما، برنامه، ایده و حرف جدید هستند.